|
Poznajemy krajobrazy Polski
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 18724 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
|
Autor: Teresa Trela BLOK TEMATYCZNY: Poznajemy krajobrazy Polski.
- dzień pracy dziecka.
Temat dnia: POLSKIE GÓRY Cel główny: Uczeń poznaje górski krajobraz Polski oraz wybrane składniki kultury Podhala.
- dzień pracy dziecka.
Temat dnia: WĘDRUJEMY PO WYŻYNACH. Cel główny: Uczeń poznaje wyżynny krajobraz Polski oraz wybrane składniki kultury śląskiej.
- dzień pracy dziecka
Temat dnia: WĘDRUJEMY PO NIZINACH. Cel główny: Uczeń poznaje nizinny krajobraz Polski oraz wybrane składniki kultury Mazowsza.
- dzień pracy dziecka.
Temat dnia: JEDZIEMY NAD MORZE. Cel główny: Uczeń poznaje krajobraz nadmorski i wybrane elementy kultury Kaszubskiej.
- dzień pracy dziecka.
Temat dnia: Powtarzamy i utrwalamy wiadomości dotyczące krajobrazów Polski. Cel główny: Uczeń umie scharakteryzować poszczególne rodzaje krajobrazów Polski oraz wskazać je na mapie. Temat zajęć: POWTARZAMY I UTRW ALAMY WIADOMOŚCI DOTYCZĄCE KRAJOBRAZÓW POLSKI. Cel główny: UCZEŃ UMIE SCHARAKTERYZOWAĆ POSZCZEGÓLNE RODZAJE KRAJOBRAZÓW ORAZ WSKAZAĆ JE NA MAPIE. Cele operacyjne : UCZEŃ:
- wypowiada się na podany temat
- zna charakterystyczne cechy krajobrazów: g6rskiego, wyżynnego, nizinnego i nadmorskiego oraz elementy kultury tych rejonów
- potrafi redagować notatki w oparciu o zgromadzony materiał
- potrafi wskazać najdłuższą rzekę Polski i jej dopływy
- umie wykonać układankę przedstawiającą mapę Polski
- potrafi słuchać i śpiewać piosenki ludowe z poznanych regionów
- umie tańczyć w rytmie melodii piosenek ludowych
- sprawnie współpracuje w grupie i zespole klasowym
- stara się obiektywnie oceniać innych i prace własne
- słucha uważnie wypowiedzi innych
- dostrzega konieczność poszanowania piękna przyrody
- dba o utrzymanie porządku w miejscu pracy
- potrafi wykonać album na podany temat.
METODY WSPIERANIA EDUKACYJNEGO:
- podająca
- problemowa
- praktycznego działania
- ekspresji twórczej.
FORMY AKTYWNOSCI UCZNIA:
- zbiorowa jednolita
- indywidualna
- grupowa zróżnicowana
- grupowa jednolita
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- mapa Polski
- pocztówki i zdjęcia przedstawiające krajobraz: górski, wyżynny, nizinny i nadmorski
- teksty (charakterystyka poszczególnych krajobrazów)
- eksponaty charakterystyczne dla poszczególnych krain geograficznych
- kartki z tekstami pisanymi gwarą
- bloki, kredki
- paski papieru z wyrazami charakterystycznymi dla poszczególnych krain geograficznych
- kaseta z piosenkami
- albumy
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- WYTWORZENIE SYTUACJI INSPIRUJĄCEJ OKREŚLONY RODZAJ AKTYWNOSCI UCZNIÓW.
- Zabawa – "zagadka - tekst"
Każda para uczni6w otrzymuje zagadkę - tekst. Do poprawnych odpowiedzi na każde z pytań dołączone są sylaby. Wybrane pod prawidłowymi odpowiedziami i załączone razem tworzą rozwiązanie.
Uzasadnienie celowości sytuacji : utrwalenie wiadomości. Moment motywujący do podjęcia działania.
- OKREŚLENIE PRZEDMIOTU AKTYWNOŚCI UCZNIÓW.
Góry, wyżyny, niziny i wybrzeże to krainy geograficzne Polski Jakie są. ich charakterystyczne cechy? Gdzie znajdują. się na mapie? Po czym rozpoznajemy krajobraz górski, wyżynny, nizinny, nadmorski ? 0 tym powiemy sobie na dzisiejszej lekcji.
Uzasadnienie celowości sytuacji: Ukierunkowanie myślenia i działania uczni6w na cel główny. Zapoznanie z celem zajęć.
- Zabawa ruchowa ze śpiewem piosenki ludowej "jednego z regionów Polski”.
- WIELOKIERUNKOWA DZIAŁALNOŚĆ EDUKACYJNA.
- Rozmowa dydaktyczna.
Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel ma przygotowaną listę pytań, które postawi uczniom.
Uzasadnienie celowości sytuacji: Utrwalanie pewnej partii materiału i doskonalenie zdobytej wiedzy.
- Dobieranie podpisów do poszczególnych krain geograficznych - "Cztery kąty"
Uczniowie siedzą w kręgu i losują przygotowane przez nauczyciela karteczki z wyrazem charakterystycznym dla danej krainy geograficznej Polski. W każdym z czterech rogów dywanu znajduje się jedna duża kartka z napisaną krainą geograficzną. Uczniowie siadają w odpowiednim kącie. Wspólnie ustalają prawidłowość wykonania zadania i naklejają paski papieru na kartkę.
Uzasadnienie celowości sytuacji: Pobudzanie uczniów do odkrywania, uporządkowania wiedzy. Utworzenie grup.
- Praca w grupach - przydział zadań.
Dzieci siedzą w 4 grupach. Każda grupa reprezentuje jedną z krain geograficznych. Zadaniem każdej grupy jest wybranie ze zgromadzonych przez nauczyciela eksponatów wszystkich elementów związanych z reprezentowaniem przez nią krainą. Następnie członkowie grupy prezentują "swoją" krainę zgodnie z planem: położenie, ukształtowanie terenu, największe miasta, rzeki, góry, charakterystyczna roślinność, składniki kultury.
- Prezentacja zadań. Uzasadnienie wyboru eksponatu.
PRZERWA W ZAJĘCIACH.
- Działalność praktyczna - układanka "Mapa Polski"
- przygotowanie przez zespoły stolików
- przydział obowiązków.
Każda grupa otrzymuje układankę (1/4 części mapy Polski). Zadaniem grupy jest zaznaczyć i podać największe miasta, rzeki, góry dla tego regionu oraz pomalować mapę odpowiednim kolorem. Następnie grupy składają układankę tworząc mapę Polski.
- uporządkowanie stanowisk pracy.
Uzasadnienie celowości sytuacji. Wykorzystanie wiedzy uczniów. Wykonanie przez dzieci pomocy dydaktycznej dla klasy.
- PODSUMOWANIE ZAJĘĆ
- Wzajemne odpytywanie się.
Grupy przygotowują zestaw pytań do tematu. Następnie każdy członek zespołu przedstawia pytania przygotowane przez swój zespół, pozostali na nie odpowiadają.
Uzasadnienie celowości sytuacji: Angażowanie wszystkich uczniów. Uczniowie uczą się porządkować informacje i tworzyć pytania do odpowiednich zakresów.
- OCENIANIE
- Tarcza strzelecka.
Na papierze plakatowym nauczyciel rysuje tarczę strzelecką uwzględniając wybrane aspekty lekcji i pracę uczniów, które mają oceniać uczniowie np.: wiedza, pomoce, zaangażowanie, współpracę z innymi. Uczniowie mazakiem zaznaczają ocenę swojego udziału w zajęciach i same zajęcia..
- KOMENTARZ METODYCZNY.
Po opracowaniu bloku tematycznego "Poznajemy krajobraz Polski" uczniowie zdobędą szereg umiejętności i wiadomości. Przede wszystkim poznają legendy związane z wybranymi regionami Polski. Rozwiną umiejętności wypowiadania się na podany temat oraz czytania ze zrozumieniem. Poznają charakterystyczne cechy krajobrazów Polski. Rozbudzą w sobie wrażliwości na piękno krajobrazu ojczystego. Rozwiną wyobraźnię plastyczną. Kształcą rozumienie: linii prostej, łamanej i odcinka oraz łamanej otwartej i zamkniętej. Rozwiną umiejętności przedstawiania w sposób słowny, muzyczny i ruchowy swoich odczuć.
Cele te osiągnięte zostaną poprzez zróżnicowane metody i formy pracy z wykorzystaniem ciekawych i urozmaiconych środków dydaktycznych. Autor: Teresa Trela – nauczuciel nauczania zintegrowanego w SP nr 1 w Sędziszowie | |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|